17 augusti 2014

En smakebit på søndag - "Det du ikke ser" av Katherine Webb

Søndag er smakebit-dagen der Mari oppforder til å dele litt fra boka vi leser. Ikke noe avslørende, men et sitat eller kort utdrag. Et boktips man kan gi andre, og selv få fra andre som deler fra det de leser. Veldig smart synes jeg!
I sommerferien fikk jeg låne denne boka av mamma. "Det du ikke ser" av Katherine Webb. Jeg likte godt hennes første bok "Arven", og hadde høye forventninger om denne...

Originaltittel: "The unseen" 2011
Svensk tittel: "Av en annan värld"
Sider: 460

Baksidetekst:
England 1911: Presten Albert Canning og hans hustru Hester lever et harmonisk liv i en søvnig landsby i Berkshire. Men alt endrer seg da to høyst ulike personer flytter inn i presteboligen: Cat Morley, den nye tjenestejenta, og Robin Durrant, en ledende ekspert på det okkulte.
Gjennom en lang, varm sommer blir atmosfæren stadig sterkere ladet av ambisjoner, kjærlighet og sjalusi - en blanding så kraftfull at den til slutt ender i mord.

Katherine Webbs debutroman Arven har blitt en internasjonal bestselger. Med Det du ikke ser har Webb levert en like gripende, spennende og uforglemmelig roman som sin første. På mesterlig vis spinner hun en historie med dramatiske menneskeskjebner i sentrum, samtidig som hun tegner et nyansert portrett av en glemt tid. Dette er en bok å kose seg med!


Smakebit fra side 180/181:
Hester har tilbragt formiddagen med å undervise de skitne, magre ungene i The Bluecoat School, en liten skole for menighetens ubemidlede sjeler.
Hun underviser jentene i matlaging og sying, blomsterpressing, komposisjon, dannet oppførsel og grammatikk. 

Smakebit fra side 234:
Leah stirret inn i øynene deres med den samme fascinasjonen hun alltid følte for gamle bilder av anonyme mennesker. Øynene var skjult i skygge og mangel på fokus - bare hvite nålestikk og en og annen stålgrå iris. Folk som ikke kunne ha ant den gang bildet ble tatt, at hun kom til å sitte på et kafè åtti år senere og granske ansiktene deres. Livene deres og tankene deres, borte for alltid.


Katherine Webb (1977)
Engelsk forfatter som har studert historie og jobbet som 
kelner, au pair, personlig assistent, bokbinder, bibliotekassistent, 
kostymeselger og husholderske.


Her finner du flere smakebiter! 

Idag er det grått og vått vær her, så det blir en innesøndag - og kanskje en god lesestund eller to med tekopp og pledd.  ;)  Hva leser du idag?

Oppdatering: Jeg gir den 4 store hjerter av 5.


19 kommentarer:

  1. Denne og en sang fra fortiden har jeg stående på vent i bokhylla og ser frem til å lese. Jeg har og lest Arven og likte den veldig godt

    SvaraRadera
  2. Jag har hört talas om Katherine Webb, men inte läst något av henne. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. En lesestund eller to under et pledd med en kopp te høres koselig ut. Bøkene til Webb har jeg enda ikke lest. Kanskje det blir en mulighet i løpet av høsten? Ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har hört mycket positivt om denna författare, får väl prova någon gång.
    Idag lyssnar jag på Buthler&Öhrlunds Erövraren, mycket bra
    Mia

    SvaraRadera
  5. För bland det som magra, skitiga flickungar behöver lära sig så står ju blomsterpressning högt på listan :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Har hört talas om författaren, men inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar verkligen Katherine Webb.
    http://holavedsbrudar.blogspot.se/2014/06/av-en-annan-varld-av-katherine-webb.html
    Ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
  8. Jeg har bare lest Arven av Webb, men kunne godt tenke meg å lese flere. Jeg stoppet opp med hvilke fag hun lærte bort på skolen. Det hørtes noe overflatisk ut å undervise fattige barn i blomsterpressing, komposisjon og dannet oppførsel! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst något av Webb men hört talas om hennes böcker så fint att få smakbitar, tack! :)

    SvaraRadera
  10. En bok jeg faktisk lurte på om jeg har lest, men det er vel bare det at den står på ventelista mi. Ikke lett å følge med alltid! Ha en fin ettermiddag!

    SvaraRadera
  11. Takk for tips, det er alltid fin å gå høsten i møte med godt lesestoff.

    God søndag og klem fra Marit.

    SvaraRadera
  12. Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. De här böckerna verkar mysiga och lagom spännande. Jag har inte läst något av Katherine Webb än, men det kanske jag kommer att göra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. En fin smakebit du deler!
    Jeg har lest litt av Kathrine Webb,og denne er notert.
    Ønsker deg en fin ny uke:)

    SvaraRadera
  15. Denne boka har også jeg på vent i hylla… Ha en fin uke.:)

    SvaraRadera
  16. Takk for boktips og smakebit:)

    Ønsker deg en fortsatt god helg, og takk til deg for at du er med og feire 4 år sammen med meg - lykke til:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tenk at jeg skulle bli en av de heldige vinnerne - takk! :))

      Radera
  17. Hei!
    Ser du har vore heldig!
    Du må sjå innom Livets små øyeblikk.

    Fin ny veke! klem

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...