11 februari 2013

Blomsterkonkurranse - HVIT

Jeg deltar også i denne runden av Moseplassens blomsterkonkurranse, og denne gang er temafargen hvit.  Her kan du lese mer om kriteriene for å bli med.
Anemone Sylvestris er herved påmeldt.
Bilde nr. 2 er med i konkurransen, men jeg vil så gjerne vise bilder fra knopp til utslått blomst. En fascinerende forvandling som jeg liker å følge hver vår i hagen. Disse bildene er tatt i mai i fjor. (Klikk på bildene for å se de større.)

Knopp med pelslue.
 

Anemone Sylvestris / Filtsymre / Tovsippa
 

Velkommen til våren!

Filtsymre (Anemone Sylvestris) er en flerårig urt i soleiefamilien. En vårplante som liker seg best i sol. Den blir 15-40 cm høy med tett, hvithåret stengel og flikete blad. Èn stor hvit blomst per stengel som kan bli 4-7 cm i diameter. Har krypende jordstengler. Frøreproduksjon. Eurasiatisk art som dyrkes som prydplante i Skandinavia.

Jeg synes disse blomstene ser ut som kjempestore hvitveis, og jeg tror faktisk de er i slekt. ;-) De sprer seg ganske lett fra år til år. Enkle, søte blomster og sjarmerende lubne som knopper. (Sikkert derfor de kalles Filtsymre.)

Vil du se flere hvite blomster, eller delta selv? Klikk på logoen under!


18 kommentarer:

  1. Nydelige bilder av anemonene. Lykke til i konkurransen hos Moseplassen!

    Klemmer fra Hjørdis

    SvaraRadera
  2. Så flotte bilder! De er veldig like hvitveis :-)
    Lykke til!

    SvaraRadera
  3. Ja, disse lyser godt opp i hagen :)

    SvaraRadera
  4. Herlige bilder! Lykke til i konkurransen!

    SvaraRadera
  5. Veldig fine. Ja, dei liknar veldig på kvitveis. Flott å sjå heile syklusen frå knupp til fullt flor. Vakkert.
    Lykke til!!!

    SvaraRadera
  6. Like vakker i alle tre stadier:) Lykke til!

    SvaraRadera
  7. Utolig søte, og så store da! Jeg syns også de ligner på hvitveis, men er mye større ser det ut til!
    Ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  8. Så vacker din tovsippa är! Jag planterade en i våras som jag hoppas mycket på i vår.
    Lycka till.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Nydelig :-) Lykke til i konkurransen :-)

    SvaraRadera
  10. Jeg hadde slike i gamlehagen min... Åh, nå savner jeg dem veldig! De er så nydelige.
    Lykke til fra meg:)

    SvaraRadera
  11. vakkert! fint å se den springe ut slik :)

    SvaraRadera
  12. Så fine og bløde knopper, og så smuk en udsprunget! Spændende og fin blomst :) Lykke til!

    SvaraRadera
  13. Anemone...bare ordet får meg til å smile:)
    Nydelig hvit kandidat:)
    Lykke til i x-faktor:))

    SvaraRadera
  14. Så fin ein kandidat!!

    Ha vakker kveld :-)

    SvaraRadera
  15. Så vakker blomst...
    Ei koselig uke ønskes til en "blomsterflinkis".
    Klem fra Kristin

    SvaraRadera
  16. For en flott utvikling! Dette var en kjempe fin blomst!

    Ønsker deg masse lykke til! Klem

    SvaraRadera
  17. Nydelige bilder! Det finnes så mange fine anemoner.Du har valgt en flott kandidat til konkurransen.
    Lykke til!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...