20 mars 2012

Brittisk kostymdrama

När jag nu har suttit med en inflammerad och svullen fot på en pall några dagar, har jag haft tid att titta på tv. Jag (eller egentligen "Mandelmannen") har spelat in en tv-serie som gick på SVT förra året. Jag började titta, men missade att det kom flera sesonger... Men nu har jag snart sett alla 4 sesonger. I love it!
Sir Timothy och Lady Adelaide Midwinter i Candleford

"Lark Rise to Candleford"  är en BBC-produserat tv-serie, baserad på Flora Thompsons (1876-1947) självbiografiska trilogi om hennes uppväxt i Oxfordshire. Handlingen utspelar sig i slutet av 1800-talet.


Ett urval av persongalleriet

Tonårsflickan Laura Timmins, som är äldst av 5 syskon, flyttar från sin fattiga familj i Lark Rise till sin moster i den mer välstående grannbygden Candleford. Mostern Dorcas Lane, driver ett postkontor (ärvt från sin pappa) och Laura får bo och arbeta hos henne.


Dorcas och Laura på postkontoret

Vi får ta del av deras liv, och blir känd med ett mycket intressant persongalleri.
Denna serie är en hjärtevarm berättelse om vänskap, romantik, kärlek, familjerelationer, generationer, livsvisdom, meningen med livet, livsöden, stolthet.... som utspelar sig i fantastiska miljöer, med duktiga skådespelare i tidsenliga kostymer. Den är full av kärlek, drama och humor och klokskap.
Serien är filmad i England, Wiltshire, i och runt Neston Park.
Det skall gå att se den på nätet, eller köpa den på DVD, annars får man läsa böckerna. ;)
Undrar om man skall läsa böckerna efter att ha sett serien? Man kanske blir besviken om det är mycket som är ändrat?
Alla bilder i detta inlägg är googlade.

Tycker du om kostymdrama? Har du någon favorit?



2 kommentarer:

  1. Herlig! Jeg elsker også britisk kostymedrama, mannen min også faktisk og vi koser oss særlig med Jane Austin filmene:-)

    SvaraRadera
  2. Ja jag gillar sådana historiska serier, men inte min man så det blir inte allt för ofta jag ser dem, men minns nord och syd, och så herrskap och tjänstefolk... hoppas din fot blir bra nu <3 Solskenskramar från Sockenvägen!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...