14 januari 2014

Årets första bok

Nu har jag läst färdigt "Gåvan" av Cecelia Ahern - årets första bok. Jag hoppas och tror att jag kommer läsa många fler. Mina bokhyllor och staplar av väntande böcker säger sitt. ;) 

Norsk titel: "Gaven"

Om boken:
En tonårspojke hamnar i förvar på polisstationen efter en händelse i juletid. En erfaren polisman berättar en historia för pojken, för att få honom att tänka efter vad han gjort, och vad som är viktigt i livet. 
Det är historien om karriärmannen Lou Suffern och hans märkliga/magiska möte med den hemlöse Gabe (Gabriel). Lou är en stressad affärsman som jaktar på befordran och pengar. Han bryr sig inte om sin familj, lever i lyx och är hensynslös i sina handlingar, helt till den dagen han ser Gabe utanför sitt jobb, en kall decembermorgon, och bjuder honom på kaffe - och senare även ett jobb i hans kontorsbyggnad. Det blir ödesdigert för Lou.
Om du vill läsa boken, skall jag inte avslöja så mycket av händelserna. Annars tappar den lite av sin magi.

Min åsikt:
Jag är väldigt kluven när det gäller denna bok. Moralen eller budskapet är viktigt och jag gillar författarens tänk. Jag gillar även hennes beskrivande sätt. Karaktärer och miljöer. Hennes kloka tankar. Men det är något med själva historien jag inte tycker om... Svårt att sätta fingret på exakt vad. Kanske att historien är för orealistisk. Alltså denna overkliga magi verkar så malplacerad i denna verkliga, nutida värld. 
Jag vet det är många som tycker jättemycket om Aherns böcker, och jag kan förstå det. Men för mig var det ingen 5-poängare. Tyvärr!
Är alla hennes böcker skrivna på samma sätt? Någon som vet? Annars skall hon nog få en chans till. ;)

Här kan du läsa ett annat inlägg om boken + en smakbit.

Boken får 3 små hjärtan av 5.

Cecelia Ahern (f.1981)
Irländsk journalist och författare.
Debuterade med boken "P.S. I love you" i 2004.
Hon har skrivit 11 böcker, 5 noveller och 1 tv-serie.
Cecelia har sambo och 2 barn.
Hennes syster är gift med en av medlemmarna i boybandet Westlife.



2 kommentarer:

  1. Hei! Så kjekt at du deltar i giveaway'n og dermed la igjen spor hos meg :) Flott blogg du har. Jeg liker bøker, så takk for tips! Denne boken har jeg ikke hørt om, men den virker bra.

    Ha en fin dag - og tvi tvi! :)
    Eli Kristin

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte den verkade bra, så jag ska nog ge den en chans även om jag hade hoppats du skulle skriva att det var en fempoängare... Gillar din fina vintriga bloggheader, även om jag nu längtar efter vår, knoppande blommor och löv som spricker.... Men allt har sin tid. Skön söndag önskar jag dig <3 KRAM

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...