31 januari 2014

Blommig fredag - "Kärlek"

Veckans tema i fotoutmaningen Blommig fredag är kärlek. Det är bloggen Bland rosor och bladlöss som arrangerar. Kärlek kan betyda så mycket när det handlar om blommor och trädgård. Jag har tolkat temat så här:

Jag är faster till en tjej som älskar blommor (som jag).
Här får jag en härlig bukett - plockat med omtanke och kärlek!

Kärleksblomman nummer ett är ju den röda rosen.
Men prästkragen kan ju ge svar på om det blir ja eller nej -
till just den kärleken... "Älskar, älskar ej..."
Insekterna är nog på jakt efter något annat.

Dessa två flugor är antagligen nykära, där dom sitter och pussas.
Det ser ut så tycker jag. Och vilken romantisk miljö -
mitt i en rhododendronblomma!

Moderskärlek. Denna upplevelse fick vi ta del av i vår trädgård
för några år sedan. En tidig sommarmorgon - vi fotade från balkongen.
Vi fick besök flera gånger. Riktigt roligt att se dom så nära.
(Minuset är ju att dom äter vissa blommor/växter!)


Håll kvar kärleken i ditt hjärta.
Ett liv utan kärlek
är som en trädgård utan sol,
när blommorna är döda.
- Oscar Wilde -


Vill du se flera tolkningar på kärlekstemat, klicka på bilden under!



30 januari 2014

Vintermotiv (Churchill, England)

Disse herlige asjettene med vintermotiv fant jeg i den lokale bruktbutikken i forrige uke. 6 asjetter med 20 cm i diameter, for den nette sum av 30:- Jeg måtte bare ha de! :)

På undersiden står det Churchill England.
Når ble disse produsert tro?
Noen som vet noe mer om disse?
Finnes det flere deler?

Nærbilde av motivet. Folk står på skøyter på en islagt dam.
Idyllisk vintermotiv.

Jeg liker blått og hvitt - spesiellt i kjøkkenet.
Nå er de godt vasket og klare til bruk.
Passer sikkert bra til en god kake eller eplepai...

Har du gjort ett bra kjøp i det siste? Eller funnet noe spesiellt?
Ha en fortsatt fin vinterdag! Her snør det idag...


24 januari 2014

Blommig fredag - "Sommarens bästa bild"

Pilgrim med bloggen Bland rosor och bladlöss utmanar varje fredag med trädgårds- och blomteman. Denna januarifredag är temat "Sommarens bästa bild". En uppmuntrande och färgrik resa har jag gjord i mitt bildarkiv. Så många härliga bilder att välja bland... En omöjlig uppgift att bara välja èn?

Peaceros efter regn

En av mina blomfavoriter är rosor (ja, jag har många favoriter!) och i sommar skaffade jag en Peaceros till vår trädgård. En dröm sedan flera år. Den fick 5 blommor och doftade ljuvligt kan du tro. Här poserar en oblyg knopp, dekorerad med vattenpärlor från ett av sommarens närande regn. Den är på väg att bli en fullvuxen ros - för att glädja och bli beundrad. Vilken diva! ;-)

Vill du se flera härliga sommarbilder, klicka på bildloggan under! Njut!

l


20 januari 2014

Ta dig tid...

... att läsa dessa kloka, tidlösa ord hämtad från boken "Att bara vara". Den fick jag till jul. Klicka på bilden, så är det lättare att läsa.


Önskar alla som tittar in en riktig härlig vintervecka! Här är det några cm snö och 4 kalla grader. Det blir uppfriskande att gå dom två kilometrarna till jobbet sedan.  ;-)
Måste du få en bra dag - där du är!



19 januari 2014

En smakebit på søndag - "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar"

Hver søndag utfordrer Mari, med bloggen Flukten fra virkeligheten, å dele en smakebit/noen linjer fra boka som leses akkurat nå. På den måten kan man få boktips og kanskje finne nye blogger og bloggvenner.  :-)
Jeg har begynt å lese en bok jeg fikk i julegave. En jeg hadde ønsket meg, og som virker like bra som jeg håpet. 
Klikk på bildet, og les om forfatteren og boka.

Baksidetekst:
Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor.
Tjugoåttaåriga Sara Lindqvist från Haninge (Sverige) och sextiofemåriga
 Amy Harris från Broken Wheel i Iowa (USA). Efter två års utbyte av böcker,
brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att
 hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.

Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Som tur är finns där
förståss alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska 
invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den
förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon
verkliga vänner - inte bara mr Darcy och Bridget Jones - och de hjälper
henne att starta en bokhandel med Amys alla böcker.

Både Sara och staden lever upp, nya och oväntade kärlekspar bildas
och ingen vågar tänka på att hon snart måste åka hem. När hennes
visum är på väg att gå ut får Saras nyfunna vänner en alldeles
galen, underbar idè...


Smakebit fra side 35:
Amy hadde funnits, och en småstad i Iowa som
 hämtad ur en roman av Fannie Flagg eller Annie Proulx.
Sara hade köpt en bok av Amy via en internationell antikvariattjänst på nätet, där också
privatpersoner kunde sälja böcker. När Amy inte
 hade velat ha betalt för den hade Sara tagit mod
 till sig och skickat en bok tillbaka som tack,
 och så hade det fortsatt. Amy hade skrivit
 fantastiska brev om böcker och om människorna
 i hennes lilla stad, och just då hade det varit det
 enda Sara haft att klamra sig fast vid. Den enda
livlinan i en tillvaro som hade börjat verka
 överväldigande meningslös.

Boktrailer:

Denne januarsøndagen skal jeg trene, kanskje se litt skisport på tv og kose meg i sofan med denne boka. En bloggrunde skal det også bli tid til. Det blir nok en bra søndag.
Hva leser du for tiden?

Klikk på logoen under for å lese flere smakebiter!



14 januari 2014

Årets första bok

Nu har jag läst färdigt "Gåvan" av Cecelia Ahern - årets första bok. Jag hoppas och tror att jag kommer läsa många fler. Mina bokhyllor och staplar av väntande böcker säger sitt. ;) 

Norsk titel: "Gaven"

Om boken:
En tonårspojke hamnar i förvar på polisstationen efter en händelse i juletid. En erfaren polisman berättar en historia för pojken, för att få honom att tänka efter vad han gjort, och vad som är viktigt i livet. 
Det är historien om karriärmannen Lou Suffern och hans märkliga/magiska möte med den hemlöse Gabe (Gabriel). Lou är en stressad affärsman som jaktar på befordran och pengar. Han bryr sig inte om sin familj, lever i lyx och är hensynslös i sina handlingar, helt till den dagen han ser Gabe utanför sitt jobb, en kall decembermorgon, och bjuder honom på kaffe - och senare även ett jobb i hans kontorsbyggnad. Det blir ödesdigert för Lou.
Om du vill läsa boken, skall jag inte avslöja så mycket av händelserna. Annars tappar den lite av sin magi.

Min åsikt:
Jag är väldigt kluven när det gäller denna bok. Moralen eller budskapet är viktigt och jag gillar författarens tänk. Jag gillar även hennes beskrivande sätt. Karaktärer och miljöer. Hennes kloka tankar. Men det är något med själva historien jag inte tycker om... Svårt att sätta fingret på exakt vad. Kanske att historien är för orealistisk. Alltså denna overkliga magi verkar så malplacerad i denna verkliga, nutida värld. 
Jag vet det är många som tycker jättemycket om Aherns böcker, och jag kan förstå det. Men för mig var det ingen 5-poängare. Tyvärr!
Är alla hennes böcker skrivna på samma sätt? Någon som vet? Annars skall hon nog få en chans till. ;)

Här kan du läsa ett annat inlägg om boken + en smakbit.

Boken får 3 små hjärtan av 5.

Cecelia Ahern (f.1981)
Irländsk journalist och författare.
Debuterade med boken "P.S. I love you" i 2004.
Hon har skrivit 11 böcker, 5 noveller och 1 tv-serie.
Cecelia har sambo och 2 barn.
Hennes syster är gift med en av medlemmarna i boybandet Westlife.



9 januari 2014

Slektsforskning

En av mine interesser er slektsforskning. Et tidsfordriv som krever tålmodighet, men som er veldig spennende og givende. Særlig når man finner det man leter etter, og oppdager ukjente hendelser og personer. Det å finne ut mer om sine røtter... hvem man er... hvor man kommer fra, er blitt veldig populært. Har man begynt er det lett å bli inspirert til å finne mer og fler. For meg er det en hobby som er veldig periodisk.


Min tippoldemor er født i Sverige.

Jeg har ikke gått noe kurs, men pratet med slektninger og søkt selv på internettsider. Mange arkiv er digitaliserte eller fotograferte, og visse er det gratis å titte i. I svenske arkiv får man tillgang om man betaler ett abonnement.  Her finns det veldig mye informasjon, som er oversiktlig og lett å lete i.
Om du er interessert i å komme igang kan jeg tipse om noen nettsider.
Ta deg tid til å klikke rundt og bli kjent med hvordan det fungerer og hva du kan finne.

DIS Norge - masse tips og arkiver.
Gravminner i Norge - en side under DIS med informasjon fra gravstener.
Digitalarkivet - folketellinger, skannede kirkebøker m.m.

DIS Sverige - datahjelp i slektsforskningen.
DISGEN - slektsforskningsprogram. Oversiktlig og med plass til mye informasjon.
Arkiv Digital - svensk nettside med arkiver.


Bildet er lånt her.
Start med deg selv nederst ved stammen,
så kommer dine foreldre,
neste rad er for dine foreldrers foreldre, osv.

La de mørke, kalde/regnfulle januarkveldene bli til noen spennende tidsreiser, på jakt etter slektningers tidligere liv. Detektivarbeid inn i en annen verden. Jeg synes det er fasinerende å finne navn, og hvordan/hvor slektninger levde. Jeg har kommet tilbake til tidlig på 1700-tallet, i direkte linje fra mamma og bakover, men her begynner det å bli vanskelig å lese håndskriften i kirkebøkene. Det er bra at det blir mer og mer digitalisert.
Nå skulle jeg ønske at jeg kunne få vite mer om alle disse menneskene bak navn, fødselsdatoer og gårdsnavn. Hvem de egentlig var. Personligheter, hva de likte å gjøre på sin fritid, hvilke tanker og drømmer de hadde. Og tenk om man kunne få bilder av dem! Kamera kom jo til ganske sent.
Bakover i tiden var det flere slektninger som flyttet over grensen til/fra Sverige. Jeg har noe å slekte på altså.  ;)

Har du slektsforsket, eller lyst å gjøre det? Bibliotek kan også være behjelpelige med å låne ut CD-program, og her finns også mye materiale å forske i. Hør med ditt lokale bibliotek.
Har du lang erfaring og kan komme med noen gode tips, blir jeg glad for det.
Lykke til!  :)


"You don`t choose your family.
They are God`s gift to you, as you are to them."
 ~Bishop Desmond Tutu~


5 januari 2014

En smakebit på søndag - "Gåvan" av Cecelia Ahern

Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten fortsetter også dette året med utfordringen "En smakebit på søndag". Her kan vi dele en linje eller et avsnitt fra boka vi leser i for øyeblikket. Jeg leser nå "Gåvan" (på svensk), en bok med juletema. Den kjøpte jeg for 40:- for over ett år siden...


Bildet er googlet.

Baksidetekst:
Varje dag för Lou Suffern en kamp mot klockan. Han måste alltid vara på flera ställen samtidigt; han har knappt hunnit ut ur ett möte förrän han måste vara på ett annat. Han försummar sin fru, glömmer sin fars sjuttioårsfest och har aldrig bytt en blöja på sin ettåriga son.
På väg till jobbet strax före jul träffar Lou den hemlösa Gabe. Lou blir nyfiken på honom och ser till att han får ett jobb på firmans postavdelning. Men snart börjar Lou ångra att han hjälpt Gabe. Hans blotta närvaro gör Lou illa till mods - och hur är det möjligt att Gabe lyckas vara på två ställen samtidigt?
Men Gabe har en gåva till Lou - en gåva som på något mystiskt vis kommer att förändra honom för all framtid.

Boka begynner sånn - på side 9:
Om du skulle strosa fram längs med polkagrisfasaderna i ett bostadsområde i förorten tidigt på juldagens morgon, skulle du inte kunna låta bli att lägga märke till hur mycket husen, i all sin glittrande glans, liknar de inslagna paketen som ligger under julgranarna inne i husen. För inuti vart och ett döljer sig hemligheter. Frestelsen att peta och klämma på paketen påminner om lusten man kan få att kika in genom en glipa mellan gardinerna för att få en glimt av en familj mitt i juldagsmorgonens bestyr: en ögonblicksbild som skyddas från alla nyfikna blickar. 

Vil du få flere boktips og smakebiter? Klikk på logoen under!


Da vil jeg passe på å ønske alle som titter innom et riktig godt nytt bokår! 
Og god søndag! :)


1 januari 2014

Godt nytt år! Pluss et takk! :)

Da er et nytt år begynt, og det ligger der ubrukt i framtiden. Jeg har mange planer og ønsker for dette året - så får vi se hva det bringer.
Godt nytt år
ønskes alle mine bloggvenner, faste lesere og dere som titter innom nettopp nå! Måtte det bli et år fullt av opplevelser, glede, kreativitet, kjærlighet og omtanke. Ta vare på deg selv og de du har kjær!

Bildet er lånt her.

Straks før jul var jeg så heldig og vant en bok hos Åslaug med bloggen Med bok og palett. Besøk hennes inspirerende og flotte blogg! :)

Interessant bok, hjemmelaget bokmerke og god sjokolade!

Tusen takk for koselig pakke, Åslaug! Flott bokmerke og deilig sjokolade, i tillegg til en mursteinsbok som jeg tror blir spennende å lese! ;)

Ha en fortsatt fin nyttårsdag! 

"Skriv det i ditt hjerte,
at hver dag er årets beste dag."
-Ralph Waldo Emerson-

19 december 2013

GOD JUL! :)

Det er på tide å ønske alle bloggvenner og lesere som titter innom her en riktig god og fredfull jul!
Bloggen tar juleferie, for å besøke familie og venner.



Willow Tree-figurene er så flotte, uttrykksfulle og tidløse.

Jeg samler på sånne figurer og engler.

Klikk på logoen!

Ha en hyggelig julehøytid, og ta vare på hverandre!
Ønsker dere alle alt godt!

*Juleklemmer fra meg*

Glede
Omtanke
Dufter

Juleevangeliet
Under
Lys



16 december 2013

Söt tomtemor :)

Har ni sett vilken söt tomtemor jag har vunnit! Hon har långa gråa flätor och även ett hjärta på sin luva. ;)
Tusen tack, Antonija med bloggen Hoffmans Design

Tomtemor Snöfrid. 

Här under stjärnan i fönstret sitter hon och vaktar.

Fönstret i mitt kontor/hobbyrum.

Som ni ser är det ingen snö här hos oss, det är milt och regnar... När det inte är så mycket dagsljus att frambringa heller, blir det dålig bildkvalitè. Beklagar.
Nu hoppas vi att Snöfrid skänker oss lite julstämning, snö och julefrid. :)
Ha en fin dag där du är! Stressa lagom! ;)

13 december 2013

Lucia och fredag den trettonde

Att det är fredag den trettonde idag bryr jag mig inte så mycket om. Det brukar vara som en vanlig fredag. Här kan du läsa interessant info om varför det har blivit så speciellt med detta datum.
Det är även Lucia idag - en riktig ljuspunkt i december! Här i Sverige firas det stort, och markeras med sång och lussekatter över hela landet.

Lite humor till sist...  :)

Robert Gustafsson (komiker) och Lena Philipsson (artist).

Då önskar jag dig en riktig varm och ljus fredag!
Nu skall jag till jobbet.

10 december 2013

Julestemning for alle sanser

Det er desember og juleforberedelsene er i full gang. Veldig koselig synes jeg, bare man ikke stresser. ;)

En betongkopp med vinterhvite svibler/hyacinter.
En fryd å se på og å kjenne duften av.

Glimt fra julebakedagene. Gode juledufter og julesmaker. 
Myk gjærdeig og harde mandler.

I helgen hadde vi vår tradisjonelle julekake-bakehelg med våre foreldre. Alltid hyggelig å få til, at vi kan samles i kjøkkenet og "bo" der i 2 døgn. Det å kunne gjøre dette er et privilegium som vi er takknemlige for på mange måter.
Jeg tror det ble 8 sorter kaker og godsaker, som vi fordelte på tre husholdninger. Selvfølgelig ble det endel prøvesmaking også - det hører med! :)

Idag har jeg fridag, og koser meg med julekort-skriving, julemusikk, julegave-innpakking, mm.
Selv om snøen nå holder på å regne bort, får jeg litt julestemning her inne.

Ønsker alle som titter inn en riktig fin desemberdag!
Nyt førjulstiden og stemningene! 

8 december 2013

En smakebit på søndag - "Ljus över snö"

Det er søndag og andre advent. Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten oppfordrer som alltid på søndager, at vi deler en smakebit fra boka vi leser akkurat nå.
Jeg har begynt å lese "Ljus över snö" av Anita Shreve, som jeg kjøpte billig i en lokal bruktbutikk i høst. For meg er dette en helt ukjent forfatter. Tror boken blir spennende...

Originaltittel: "Light on snow" (2004)

Baksidetekst:
"Det är vinter i New England. Den tolvåriga Nicky och hennes far Robert är på väg hem efter en skogspromenad.
De är båda märkta av sorg. Två år tidigare dödades Nickys mor och ettåriga lillasyster i en bilolycka. I ett försök att fly undan de plågsamma minnena lämnade far och dotter livet i New York och flyttade till ett ensligt beläget hus vid slutet av en illa underhållen väg.
Snön ligger djup och dagen börjar skymma när de tar sig fram på knarrande snöskor. Plötsligt hör de ett gnyende. Ett djur, tror de först, men ljudet återkommer och de börjar leta. Inlindat i en blå sovsäck ligger ett övergivet spädbarn. Ett spädbarn som lämnats att dö i snön."
Ljus över snö är en berättelse om sorg, konflikter och en överväldigande saknad. Såväl de stora livsfrågorna som de små detaljerna ryms i historien som berättas med Nickys röst, och rymmer tolvåringens hela klarsynthet.

Smakebit fra side 11:
Jag tittar ner på sovsäcken. Ett litet ansikte blickar upp mot mig med stora ögon bland alla veck. Det spretiga svarta håret är kladdigt och stelt av fostervatten. Barnet är inlindat i en blodig handduk, och läpparna är blå.
Pappa lägger kinden mot den lilla munnen. Jag har vett nog att inte ge ifrån mig ett ljud.
I en enda hastig rörelse lyfter han upp den iskalla sovsäcken, trycker den hårt intill sig och kommer på fötter.

Smakebit fra side 37:
Bromsspåren var tolv meter långa. Långtradaren hade skjutit Folkvagnen framför sig som om den bara var lite snö som skulle plogas bort.
Mamma dog ögonblickligen. Clara levde fortfarande när ambulanspersonalen fick ut henne ur bilvraket, men dog innan ambulansen var framme vid sjukhuset. Det var tio dagar före jul och mamma hade tagit med sig min lillasyster till köpcentret för att julhandla.

Smakebit fra side 59:
"Vad kommer att hända med henne?" frågar jag. "Sa doktor Gibson något om det?"
"Hon blir omhändertagen av de sociala myndigheterna", säger pappa. Han lägger handen på dörrhandtaget och öppnar dörren på glänt.
"Får hon en ny mamma och pappa och nya syskon?"
"Troligen." 
"Det verkar inte rätt", säger jag.
"Vad verkar inte rätt?"
"Att vi inte vet var hon är?"
"Det är så det måste vara, Nicky." Han öppnar dörren för att visa att samtalet är slut.
"Pappa?" frågar jag.
"Vad?"
"Varför kan inte vi få henne? Vi kunde åka och hämta henne och låta henne bo hos oss."
Tanken är både fruktansvärd och enastående. I min tolvåriga hjärna har tanken att ersätta ett barn med ett annat väckts. Så fort jag sagt orden ser jag pappas min och förstår vad jag har gjort.

Anita Shreve (1946)
Amerikansk forfatter som har jobbet som lærer og journalist.


Nå skal jeg ta en liten pause i juleforberedelsene, og ta en bloggrunde.
Ha en koselig andre advent!
Vil du lese flere smakebiter? Klikk på linken under.


Oppdatering:
En anderledes julehistorie på 243 sider. Språket er enkelt og rett frem, noe som gjør boken lett å lese. Spenningen i historien kommer tidlig, og gjør den fengslende. Og den er ikke så forutsigbar heller. Pluss for det. Passer som ungdomsbok og som boksirkelbok.  
Den får 3 hjerter av 5.

22 november 2013

Blommig fredag - "Master Garden"

Som en motvikt till mitt förra inlägg, som var grått och dimmigt, blir det nu en hyllning till färger och det exotiska. Pilgrim som har bloggen Bland rosor och bladlöss, har en fotoutmaning varje fredag. Idag är temat "Master Garden".


Det finns flera trädgårdar jag har besökt som jag ville klassat som "Master Garden", men jag väljer att visa några foton från ett par fantastiska botaniska trädgårdar på Madeira
Vi var där våren 2007 - som tiden flyr!

En spännande stig...

Vattentrappa - mycket dekorativt i grönskan.

Inspiration från östen. Växter, byggnationer och skulpturer.

Vit påfågel, en liten ödla och Protea-blomma.

Underbara orkidèer - nästan som marsipanblommor!

Intens rosafärgad rhododendron.

Begonia?

Det är en stor glädje och inspiration att besöka botaniska trädgårdar. Både stora och små. Minnen i form av fotografier, tips av nya växter/blommor och arrangemang/planteringar, idèer att ta med hem till egen trädgård. Man kan ju alltid drömma... ;-) 

Vill du se flera "Master Gardens", klicka på loggan under!




13 november 2013

Den dimmiga dagen

I måndags var jag ute och promenerade i dimman. Kameran var med. Blev så inspirerad att skriva några rader på bokstaven D. (Naturen inspirerar på de mest konstiga sätt. Eller så är jag lite konstig! *ha ha*) Klicka på bilderna så blir de större.


Den dimmiga dagen - då diset drev
drömde dagsljusa drömmar.
Dom djupaste drömmar
där dagsljuset dränker dagen.
Dagen dröjer...


Dunkla, dramatiska dimmoln driver...
Doftlöst dansande duggregn.
Droppar dekorerar, dämpade detaljer dominerar.
Den dystra dagen dör.



10 november 2013

En smakebit på søndag - "Moln över Arcadia" av Jojo Moyes

Boka jeg tenkte å dele en smakebit fra idag ble lest så fort, les omtale av den her, og nå har jeg begynt på en ny bok av samme forfatter. Denne boka fanget min interesse i en bruktbutikk for et par år siden.

Originaltittel: "Foreign fruit"

Baksidetekst:
Lottie Swift evakueras undan krigets London och hamnar i den sömniga lilla kuststaden Merham. Som fosterdotter i den respektabla familjen Holden finner hon sig väl till rätta och när kriget är över blir hon kvar. Hon och fostersystern Celia besöker ofta det stora huset Arcadia. Där bor den bohemiska skådespelerskan Adeline och några av hennes konstnärsvänner. Den anda av dekandens som omger Arcadia har gjort det till Merhams främsta skvallerämne, men flickorna älskar huset och dess frisinnade invånare.
Efter en skandalös fest på Arcadia skickas Celia till London. När hon ett år senare återvänder är hon inte ensam. Med sig har hon fästmannen Guy och Lottie behöver bara kasta en enda blick på honom för att inse att han är mannen hon alltid kommer att älska - och hennes känslor är besvarade...


Smakebit fra side 33:
Mrs Holden har ett av sine "kulturelle te-selskaper" og gjestene/fruene diskuterer den nyinflyttede Adeline Armand.

"Ja, det förvånar mig inte ett dugg att frun i huset är vid teatern. Hon klär sig kolossalt extravagant."
"Det är det minsta man kan säga", fnös mrs Chilton. "Jag tycker att hon ser ut som om hon hade härjat runt i en utklädsellåda för barn."
Spridda skratt hördes i rummet.
"Ja, men har ni inte sett henne? Siden och volanger klockan elva på förmiddagen! I förra veckan hade hon en herrhatt på sig när hon var i bageriet. En mjuk filthatt, vad ger ni mig för det? Min granne blev så förvirrad att hon fick med sig en påse vaniljgifflar som hon inte hade beställt."
"Nu, mina damer", sa mrs Holden som inte uppskattade skvaller - Lottie misstänkte att det berodde på hennes välgrundade rädsla att själv bli föremål för det - "vems tur är det nu? Kära Sarah, skulle inte du läsa något vackert för oss av Wordsworth? Eller var det av mr Herbert? Det där om ginsten?"
Mrs Ansty ställde försiktigt ned tekoppen på fatet. "Ja, jag vill bara säga att hon verkar vara lite väl... okonventionell för min smak. Jag är kanske gammaldags, men jag vill ha ordning och reda. En äkta man. Och barn. Och inget flängande från den ena platsen till den andra."
Instämmande nickningar i alla fåtöljerna.


Ha en fin søndag! Hva leser du for tiden?
Hos Mari kan du lese flere smakebiter og kanskje oppdage nye blogger. :)
http://gronneskoger.blogspot.se/2013/11/enders-game-en-smakebit-pa-sndag.html

Oppdatering:
En underholdene roman med et stort persongalleri. Da jeg begynte med del 2 (boka er delt inn i 3 deler), mista jeg litt den "røde tråden" i historien. Omsider fant jeg den igjen, og forfatteren knytte sammen historien bra. Jeg tror denne boka skulle passe boksirkler. Her finns flere temaer å diskutere. Men en sak man ikke fikk greie på i slutten gjør meg litt frustrert.
Den får 3 store hjerter av 5. 

6 november 2013

"Livet efter dig" av Jojo Moyes

Denna bok fick gå före alla andra böcker som väntar på att bli lästa (eller som jag vill läsa). Jag hadde läst så mycket bra om den... Pocketutgåvan blev inhandlad i det stora gula varuhuset i höstas. ;)

(Bild lånad hos Printz Publishing)
 
Om boken:
"Lou (Louisa) Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kafèet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv.
Will var en atletisk A-personlihet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska handtera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid."
 
Vilken bok! Den var så fängslande att jag närmast sträckläste den. Man ville inte sluta läsa! Den är väldigt engagerande, varm, humoristisk, provocerande, tänkvärd, gripande, hjärtskärande...  I början kom jag att tänka på filmen "En ovanlig vänskap", och även boken "En man som heter Ove". Men dom kan inte jämföras med denna bok. Detta är av ett annat kaliber.
Boken är trovärdig och äkta. Detta kunde varit en sann historia. Författaren, som är journalist, har gjort ett bra research-jobb inför denna bok.
Jag blev väldigt berörd av denna starka historia, och har fnissat och gråtit flera gånger. En ovanlig kärlekshistoria med riktiga känslor. Läs den! 
Betyg: 4 stora hjärtan av 5.
 
Jojo Moyes (1969)
Brittisk författare och journalist.
Bor på en gård i Essex med sin man och 3 barn.
 
 
Originaltitel: "Me before you"
Norsk titel: "Et helt halvt år"
Jag har läst att denna bok skall bli film år 2014...
 
Har du läst något av Jojo Moyes?
Vad läser du just nu?


 
 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...