19 februari 2016

Noveller om kärlek

Via Storytel har jag lyssnat till ett gäng noveller, och här kommer en kort redogörelse för några av dom. Jag är ju med i en novellutmaning, och hittar noveller som passar in på listan. På så sätt hittar jag också författare jag aldrig läst eller hört talas om innan. Kul!
Titel: Tiden är ingenting
Författare: Ulf Nilsson
Uppläsare: Camilla Jern
Tid: 27 minuter

Handling:
Om kärlek så stark att tiden stannar. Julia tar över en gammal verkstad som en gång i tiden tillhört den ansedda urmakarmästaren Hans Mild. Efter att ha hittat flera klockor med liknande inskriptioner, små kärleksförklaringar till en viss Maria från Hans, blir Julia allt mer besatt av parets kärlekshistoria. Samtidigt börjar Julia laga klockor enligt Hans speciella metod, något som kanske kan ändra hela historien...

Min åsikt:
Fin och filosofisk kärlekshistoria om kärlekens kraft - som att resa i tiden.  
Bra uppläsare också.
Totalbetyg: 4 av 5 hjärtan.
Novellutmaningen: #18 Läs en novell av en augustprisvinnare. (Ulf Nilsson fick detta pris 1994 och 2002.)


Titel: Hjärtats färd
Författare: Aino Trosell
Uppläsare: Torsten Wahlund
Tid: 39 minuter

Handling:
Malin Svensson anmäler sin hund försvunnen. Polisen som tar emot är egentligen också pensionär. Så han hjälper henne med hundbegravningen. För han tycker synd om henne, att hon är så ensam. Själv är han gift och med både barn och barnbarn. Till sist har han övertalat henne att hon ska träffa sin ungdoms kärlek i England, han ska själv träffa en kollega där, de kan göra sällskap. Men när båten lämnar land har Malin ett minst sagt ovanligt önskemål...

Min åsikt:
Historien börjar bra - intressant och trovärdig persongalleri, men sen går det utför och jag blir besviken på slutet. Det är inte trovärdigt för mig. Jag stör mig på vilka beslut som tas och Malin som person får jag inget grepp om. 
Helt ok uppläsare.
Totalbetyg: 2 av 5 hjärtan.
Novellutmaningen: #34 Läs en novell som handlar om att resa.


Titel: Herr Kadar
Författare: Håkan Nesser
Uppläsare: Håkan Nesser
Tid: 37 minuter

Handling:
En av Sveriges mest lästa och omtyckta författare, Håkan Nesser, tar oss med på en resa till paradisön Mafia i Tanzanias kustband. I novellen 'Herr Kadar' möter vi en liten grupp resenärer, däribland den gåtfulle herr Kadar, som avnjuter dagarna i sakta mak med det djupblå havet som kuliss. Men något går snett under det traditionella midnattsdyket och den trivsamma tillvaron rubbas. Frågorna hopas: vad var det som hände ute vid båten och vem är egentligen herr Kadar?

Min åsikt:
En bra novell med fina miljöbeskrivningar. Det var som att se detta på film eller att vara där, på plats. Lagom spännande mysterium, med en liten tvist på slutet. Jag läser gärna mer av Nesser.
Totalbetyg: 4 av 5 hjärtan.
Novellutmaningen: #5 Läs en novell som utspelar sig i Afrika.

Har du läst någon av dessa?





20 kommentarer:

  1. Kul att du också är med i novellutmaningen! Tack för fina tips. Jag har läst Herr Kadar av de du recenserar här. Jag tyckte mycket om den – gillar såna små knorrar på slutet. Men jag läste den tidigare, så jag tar inte med den i utmaningen för egen del. En trivsam helg önskar jag dig! :-)

    SvaraRadera
  2. Jeg er ikke noe flink til å lese noveller, men tenker stadig at det er noe jeg absolutt burde gjøre :) Håper du har en fin søndag, klem fra Anette :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...