14 februari 2014

Blommig fredag - "Rött och rosa"

Tiden går så fort, och det är tid för Blommig fredag igen! Temat är "Rött och rosa" - två härliga färger som jag gillar på blommor. Röda blommor har jag inte så mycket av i min egen trädgård, rosa däremot finns. Men idag vill jag visa några underbara Dahlior (Georginer på norsk), från en trädgård jag besökte i augusti förra året - Cafè Magnolia.
(Om du klickar på bilderna blir de större.)
Ögongodis! Fantastiska former och variationer!

Personligen tycker jag att rosa blommor är mer romantiska än röda... Även om rött är kärlekens färg. Rosa är söt, snäll, försiktig, flickaktig, ljuv...  Rött är kraftfull, intensiv, blickfångare, passionerat... Som två systrar - fast med olika personligheter. Men i trädgårdens mångfald finns det plats för båda. 

Här fanns verkligen alla möjliga sorter och färgnyanser
 - inte bara rosa och rött!

Här finns ett annat inlägg från denna trädgård.

Idag är det Valentindagen/Alla hjärtans dag, och min man och jag förlovade oss för 10 år sedan! <3  En riktig romantisk dag altså! ;)
Önskar alla som besöker mig idag, en riktig härlig dag - och helg!

Klicka på bilden nedan, så får du se fler tolkningar av veckans tema.



23 kommentarer:

  1. Då får ni fira lite extra idag när det är jubileum och allt! Ser också att jag måste satsa på dalior i sommar!
    Alla Hjärtans kram till dig!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Så fint beskrivet om vad färgerna signalerar! Håller med om att rosa är romantiskt ljuv och rött passionerat och eldigt!
    Grattis på bröllopsdagen!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Gratulerer med dagen !
    Aldeles nydelege blomster, både dei rosa og dei raude.
    Tida går fort fram til slike gler oss med si blomstring igjen :)

    Fin helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  4. En kärleksfull helg i rosa & rött önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Så många fina dahlior du visar. hos mig finns inte en enda
    ha det så gott. på alla hjärtans dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Nydelige georginer! Jeg likte særlig godt de rosa :)

    SvaraRadera
  7. Underbart vackra bilder.

    Trevlig Alla Hjärtans Dag.

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder på dessa fantastiska blommor.
    En fin Alla hjärtans dag, som dessutom är er förlovningsdag, önskar jag er.

    SvaraRadera
  9. Herlig Ögongodis!...virkelig noe å ønske seg disse..og rødt og rosa er jo en favoritt:)
    God helg:)

    SvaraRadera
  10. Grattis på förlovningsdagen :)
    Jag har inte så heller så mycket rött i trädgården så utbudet blir lite "smalt" när man ska lägga upp bilder...

    Hoppas veckorna går lika fort framöver så det snart blir varmt och vår!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Två härliga kollage av vackra dahlior. Besökte också Magnolia förra året men på mors dag och då var inte trädgården så fin. Men jag köpte mina första knölar...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  12. Grattis till förlovningsjubileet!
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Verkligen ögongodis ,hjärtekram till dig ,nette

    SvaraRadera
  14. Grattis på 10-årsdagen! Så vackra Dahlior.
    Kram på Alla hjärtans dag
    Maria

    SvaraRadera
  15. Flotte, fargesprakende georginer :-)

    SvaraRadera
  16. Så mange flotte røde og rosa blomster. Herlig!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  17. Dahlior är så fina och färgstarka blommor! Ha det fint i helgen.

    SvaraRadera
  18. Grattis på förlovningsdagen!

    Synd att man ska behöva plocka in och plantera ut dahliarötterna. Det är ett jox. Annars är de ju så fantastiskt trevliga och varierande.

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  19. Dahlior finns i så många härlig färger och former! Fast jag tycker det norska namnet på dom var mycket finare :) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  20. Vilka fina bilder, dalior är helt fantastisak. Har också besökt denna fantastiska trädgård.

    SvaraRadera
  21. Underbara blommor i rött och rosa du visar idag...tack för det.
    Ha en underbar helg!!!

    SvaraRadera
  22. Så vakkert! Georginer har jeg ikke prøvd enda i min hage, er så redd for at vinteren skal ta knollene, men jeg kommer nok til å prøve de..... en dag :o) Fortsatt god helg til deg! Klem fra Nina

    SvaraRadera
  23. Så vackert, jag måste köpa lite dahliaknölar i år och grattis :-D
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...