4 juli 2015

Hagemysteriet er løst

Den 16. juni skrev jeg et innlegg om en mystisk plante som hadde dukket opp i hagen. Tett inntil en "tue" dagliljer faktisk - som om de ville ha støtte. ;) Jeg fikk flere svar som trodde det kunne være revebjelle/fingerborgsblomma/digitalis purpurea. Det stemmer!
Over 1,5 meter som høyest.

Giftig skjønnhet!

Humlene blir ikke påvirket av giften?

De er veldig vakre (og litt mer sjelden å se) i hvitt. Det blir fint med den grønne bakgrunnen de har, nederst i hagen. Men vil vi egentlig ha de der? De er jo så giftige! Noen som har erfaring med revebjelle i hagen? Luking/rensing av bladene (som er mest giftige) osv.? Takknemlig for svar.

Her har vi varme sommerdager, og herlige kvelder! Håper du har en god sommer og fine dager der du er. Det er bare å nyte! :)







7 kommentarer:

  1. Så fint at du fikk løst mysteriet ditt! Jeg har mange revebjeller i hagen, og har aldri erfart noen ubehag med de. Men jeg bruker gummihansker når jeg luker opp store planter av de, fordi de er jo veldig giftige!

    Nyt varmen!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint å høre, Marit! Takk for tipset! :)

      Radera
  2. Men vilken fin, en! Alldeles jättevit! Otroligt fin! Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Dei er så flotte, revebjellene, og denne er sjelden vel ?
    Eg har ikkje sett dei kvite.
    Eg er også skeptisk til å ha dei i hagen, men dei dukka opp av og til.
    Digitalis er namnet på planta, og for oss som er opp i åra hugsar hjertemedisinen til bestefar. den hadde namnet Digitalis...

    SvaraRadera
  4. Så fin den är, här har jag bara rosa... Om jag skulle ge sonen blommor till deras trädgård, måste jag se till att det inte är digitalis... väldigt farligt för hästar.
    Men de är väldigt vackra...
    Ha det bra!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jag älskar denna blomma...har aldrig haft obehag av den på något sätt men jag tror inte man ska äta den hi hi!
    Vackert i vitt...
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Har ingen erfaring med disse. Utrolig vakker var den :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...