27 september 2015

En smakebit på søndag - Den svarta opalen

Mari arrangerar varje söndag denna utmaning, där man delar med sig av boken man läser just nu, har läst, eller delar en generell smakbit från litteraturens värld. Samtidigt får man boktips och upptäcker kanske nya bloggare. Jag läser nu 'Den svarta opalen' av Tamara McKinley - som jag har fått av mina svärföräldrar.

Författare: Tamara McKinley
Originaltitel: Summer lightning (2003)
Svensk titel: Den svarta opalen (2003/2013)
Norsk titel: Svart arv (2004)
Översättare till svenska: Louise Thulin
Förlag: Fenix
Sidor: 298
Första meningen: Det var fortfarande en timme kvar till gryningen då 
Miriam Strong steg ut på verandan.

Från bokens baksida:
Miriam Strong är härskarinna på den stora egendomen Bellbird Station där hon föder upp hästar. Hon är allvarligt sjuk och har bara en kort tid kvar att leva. När hon går igenom familjens gamla papper hittar hon en speldosa, ett fynd som ger henne en förklaring till vad som egentligen hände när hennes far försvann spårlöst i en gruvort. Hon tillkallar en advokat från Brisbane, den stilige unge Jake Conner, och för honom berättar hon sin familjs dramatiska öde.

Miriam växte upp på fälten runt de opalgruvor som fadern Henry och hans kompanjon Patrick förvärvat rättigheterna till. En dag försvann fadern spårlöst. Idag är kompanjonens dotterson Brendt en mäktig man, men Miriam är övertygad om att fmiljen Dempters enorma förmögenhet grundar sig på mord och svekfullhet. Allt som saknas för att avslöja familjen är ett dokument som bekräftar vad hon redan vet...


Smakbit från sidan 67:
Tyst såg hon på honom en lång stund.
"Min familj kallar mig Mim", sa hon till slut. "och jag antar att du kan få göra detsamma med tanke på att du ska ta del av mina hemligheter."
"Tack", mumlade han.
Hon lutade sig framåt och ögonen var mycket gröna i skenet från fotogenlampan.
"Det jag tänker berätta för dig under de närmaste dagarna stannar oss emellan. Har du förstått? I sinom tid ska jag informera familjen, men inte förrän jag känner mig redo för det. Har jag ditt ord?"
Jake nickade samtidigt som han undrade hur länge det skulle dröja. Det hon hade föresatt sig att genomföra var alldeles för spektakulärt för att kunna hållas hemligt, och familjen behövde förberedas på den uppståndelse som med all säkerhet skulle bli följden.

Smakbit från sidan 132:
Han lärde henne att opaler kunde vara ljusa och mörka, röda, gröna och blå och att den värdefullaste av dem alla var den svarta opalen.



Tamara McKinley (1948)
Australisk författare, nu bosatt i Storbritannien.


Här hittar du flera smakbitar och boktips från andra bloggare:


Ha en trevlig boksöndag!
Jag är snart halvvägs i boken, och den är svår att lägga ifrån sig...


Uppdatering:
Nu har jag läst klart, och det var en bra historia. En bok med dramatik, familjehemligheter, historia, passion, kärlek, liv och död. Berättelsen börjar på Irland och man möter flera personer som blir centrala i boken senare, då i Australien. Tamara McKinley beskriver miljöer och relationer så att det blir intressant, och historien har ett driv från början till slut. Det är verkligen svårt att lägga ifrån sig boken.
Totalbetyg: 4 stora hjärtan av 5.


14 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den här författaren har jag tänkt läsa någon gång. En av svärmors favoriter ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Tamara McKinley, men om jag inte minns helt fel så tror jag det ligger någon bok i en påse som står gömd i garderoben :) Den påsen finns helt enkelt inte officiellt :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Tror inte att jag har läst något av Tamara McKinley men tänkt att jag ska göra det någon gång.

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten! Jeg var stor McKinleyfan for 10-15 år siden, men i det siste har jeg ikke lest noe av henne. Er litt usikker på om jeg har lest "Svart Opal", det må jeg sjekke ut nærmere. Ha en flott søndag :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin dag.

    SvaraRadera
  6. Jag tror faktiskt att jag har läst den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tror att jag läst någon av hennes första böcker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Takk for flott smakebit! Har akkurat lest tredje boka i trilogien fra New Zealand av Sarah Larke, så denne passer nok inn sammen med dem.

    SvaraRadera
  9. Hon har jag läst böcker av dock inte denna, men hon skriver jättebra.

    SvaraRadera
  10. har fortfarande inte läst något av den produktiva Tamara McKinley. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten, den verkar spännande! Har läst "Matildas sista vals" av henne och den gillade jag :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...