23 november 2014

En smakebit på søndag - Majgull Axelsson

Denna söndagens smakbit kommer från boken Långt borta från Nifelheim av Majgull Axelsson. En bok jag vann i en utlottning hos Nattugglans garnpåsar i höstas. Tack igen!
Jag har inte läst något av Axelsson innan. Detta är hennes debutroman.


Omslagsbild i sepia.

Utgiven: 1994
Sidor: 339

Text på baksidan av boken:
42-åriga diplomaten Cecilia sitter vid sin mors dödsbädd. Hon är just hemkommen från Filippinerna där hon en tid varit försvunnen i ett vulkandrabbat område. Hon är fysiskt oskadd men befinner sig i ett mentalt kristillstånd som hon på alla sätt försöker kontrollera.
Sakta rämnar hennes försvar, och hon tvingas se på sitt liv med nya ögon. Minnena från den nyrika uppväxten i 50-talets Nässjö, den komplicerade relationen till barndomsvännen Marita och hennes kalla diplomatäktenskap, varvas med berättelsen om vad som egentligen hände under hennes försvinnande på Filippinerna. Det finns saker som hon inte avslöjat för någon: hon mötte två människor som hon inte berättat om...

Smakbit från sidan 20: (Cecilia och Marita har födelsedag på samma dag.)
När vi var små fantiserade vi ofta om att vi egentligen var systrar, två flickor som fötts på samma dag av en okänd, döende kvinna. Sedan hade vi skänkts bort till två andra kvinnor på BB, vars egna barn hade dött. 

Smakbit från sidan 56/57: (Berglunds fängelsescell i Filippinerna.)
Jag drog efter andan. Han hade målat en hel värld där på väggen, en kluven värld.                 . . . . .
Han hade lyckats bäst med det nordiska landskapet: det mättat gröna i tallskogen, den tunga himlen och det djupa mörkret. Och där, i Butterfields Berglunds cell långt borta i världen, insåg jag för första gången att det nordiska mörkret är annorlunda, att det skiljer sig från allt annat mörker i världen.
Det sänker sig inte över oss. Det stiger upp ur jorden.



Majgull Axelsson (1947)
Svensk journalist och författare, har bl.a. jobbat som informationssekreterare vid utrikesdepartementet, och som chefsredaktör.


Vill du se flera smakbitar, och upptäcka nya bloggar? Klicka på bildlänken under.

PS. Sista chans att vara med i min utlottning av pocket boken "Sarahs nyckel". Jag drar en vinnare i kväll - söndag 23 november 2014. Kolla här!
AVSLUTAT.

Uppdatering:
Nu har jag läst klart boken. Det var en historia som berörde mig på flera sätt. Och om jag skulle kategorisera den skulle den nog hamna under drama tror jag. Det är ju inte en feelgood roman. Jag tyckte den var svår att komma in i, och även förstå vad den egentligen handlade om. Axelsson byter tid hela tiden. Flera tidsepoker blandas genom hela boken. Man kan nog läsa mycket mellan raderna också. Och endel symbolik finns. Men det är väl så hela sammanhanget kan förstås bäst..
En bok för bokcirklar, för här finns det mycket att diskutera.
Jag har flera frågor jag inte riktigt fick svar på.
Totalbetyg: 3 av 5 hjärtan.


17 kommentarer:

  1. Interessante smakebiter. Men det er omslaget som frister mest. Så vakkert og det vekker min nysgjerrighet. Kos deg med lesingen av boka :)

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra bok! Jag har bara läst en bok av henne tidigare och den tyckte jag om. Ha en bra söndag! :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt inte läst något av Majgull Axelsson, det kanske jag borde. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten! En bok jag kan tänka mig :)

    SvaraRadera
  6. Dette var en ukjent bok for meg. Takk for smakebiten, og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Intressant speciellt när det handlar om en stad man känner till. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte heller läst något av Axelsson och känner att det måste åtgärdas. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  9. Gillade "Aprilhäxan" och skulle gärna vilja läsa "Jag heter inte Miriam", men denna hade jag inte hört talas om förut. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Läste den här för jättelängesen (gymnasiet??) och vet att jag tyckte väldigt mycket om den, men kommer inte ihåg handlingen längre... Kanske dags för en omläsning...

    SvaraRadera
  11. Åh vad spännande. Har läst flera av hennes böcker men inte den här. Nu blev jag lockad, tack för det!

    SvaraRadera
  12. Den här verkar intressant och bra. Läste nyligen Jag heter inte Miriam och vill läsa fler böcker av Majgull Axelsson som jag också hört berätta om sin senaste bok, det var otroligt fängslande. Gör en mental notering om denna. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  13. Har läst Aprilhäxan men borde kanske läsa fler.....Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  14. Tack för en intressant och spännande smakbit :)

    SvaraRadera
  15. den här har jag faktiskt i min hylla också. har läst flera andra titlar av Majgull Axelsson som jag varit riktigt förtjust i (och ett par som jag inte tyckt om)

    SvaraRadera
  16. Flotte smakebiter - og alltid gøy å vinne bøker :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...