23 mars 2011

Månadens bok - "Alla mina systrar" av Judith Lennox

För ett par år sedan köpte jag denna bok på bokrea via nätet. Den har stått i bokhyllan, så nu var det på tiden att läsa den. ;)

(Omslag på böcker är också viktigt. Jag tycker om snygga omslag. ;))

En händelserik roman av en för mig okänd författarinna. Brittiska Judith Lennox skriver bra, hon har en lätt stil och språket är flytande och beskrivande. Det var svårt att lägga ifrån sig boken. (Undrar varför jag inte har läst den förän nu..?!)
"Alla mina systrar" är en berättelse om 4 systrars spännande och olika livsöden. 4 unga kvinnor som har drömmar och förhoppningar om framtiden. Handlingen utspelar sig i England åren före och under första världskriget.
Familjen Maclise består av far (fabriksägare), mor (sjuklig) och 7 barn (4 systrar och 3 bröder).
Boken är full av intressanta ingredienser; familjeliv, fattiga/rika, kvinnors rättigheter, kärlek i olika former, svik, sorg, dramatik, politik, krig, osv.
Det är svårt, tycker jag, att skriva mer ingående om personerna i romanen, utan att avslöja händelser och handling.
Innehållet berör många känslor - Judith Lennox skriver fängslande och man känner verkligen med personerna. Man tycker man lär känna dom.
En mycket underhållande roman med överraskande och oväntade vändningar - även om den verkar förutsägbar.
Läs den!
Betyg: 5 av 5 hjärtan. 

1 kommentar:

  1. Åh Nina, du beskriver den så bra så jag vill läsa den bums! Måste se om den finns på vårt bibliotek, tack för läsetips! Och oj så fina kort du gör, du har öga för detaljer och det vackra! Önskar dig en fin vårfrudag och en trevlig helg <3 Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...