22 februari 2015

"Nathalie - en delikat historia"

Jag har lyssnat på ljudboken Natalie - en delikat historia av David Foenkinos via Storytel. En fransk kärlekshistoria.

Uppläsare: Anna Maria Käll
Tid: 5 tim och 43 min
Utgiven: Augusti 2012 

En innerlig och humoristisk saga om nyfunnen kärlek som lyser upp i sorgens efterspel och krossade hjärtan som finner lyckan på de märkligaste ställen.
Mitt i denna parisiska berättelse möter vi den underfundige svenska Markus (härligt framställd ur en fransmans perspektiv). Nathalie och Francois är det perfekta paret som lever ett drömliv. När Francois plötsligt dör efter bara några års äktenskap, är Nathalie övertygad om att hon aldrig kommer att se åt en annan man igen, speciellt inte åt en nördig och försynt svensk som hennes kollega Markus. Men en dag kysser hon honom på ren impuls, och en annorlunda romans börjar sakta med säkert spira mellan dessa två omaka och komplicerade själar.
Kapitlen i boken varvas av korta faktainslag, definitioner och anekdoter. Stilen är enkel, välskriven och lagom nostalgisk.

David Foenkinos (1974)
Fransk författare. Detta är hans åttonde roman.

Fransk, filosofisk, eftertänksam, modern, lite seg kärlekshistoria. Men välskriven med mycket känslor och humor. Jag tror mitt betyg kunde ha fått ett hjärta till, om jag hade läst boken. Anna Maria Källs röst är mycket behaglig att lyssna till, men i denna berättelse tyckte jag att det blev lite segt på något vis. Nu blir det ju hon som blir karaktärernas röster, inte som jag hade "hört" dem när jag läser... 
Totalbetyg: 3,5 av 5 hjärtan.

Nu måste jag se filmen "Delicacy" med Audrey Tautou som Nathalie! Nedan ser ni trailern.


4 kommentarer:

  1. Har ikke hørt så mye på lydbøker,
    men er veldig glad i å lese bøker.
    Har ikke lest denne.
    Går ut fra at våren ikke er komemt så langt hos deg enda
    som på bildene under her. Hos oss snør det skikkelig i dag.
    Håper det snart forsvinner igjen
    Ønsker deg ei herlig ny uke :)

    SvaraRadera
  2. Å høre en lydbok kan slå begge veier. Men dette hørtes jo ut som en liten bokperle. Tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
  3. Hei.
    Den hørtes spennende ut, du er flink til å finne bøker ikke jeg har vært borti.
    Takk for tipset, det er gull for meg og få noen nye anbefalinger.

    Ha en fin dag, nå begynner en å kjenne våren i lufta og det er deilig det.

    Maritklem.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst denna bok "med ögonen" och tyckte mycket om både den och filmen. Anna Maria Käll är en uppläsare jag tycker om att lyssna till då jag läser "med öronen". Men alla uppläsare passar nog inte till vilken bok som helst - det håller jag helt med om. Hoppas du kommer att tycka om filmen! :-)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...