17 februari 2015

"Herr Arnes penningar" av Selma Lagerlöf

Med mobilen i fickan och ljudbok i öronen har jag i helgen städat, tvättat kläder, strukit, mm. Mycket smidigt att lyssna på en bok medans man gör lite nytta i hemmet. Jag har som tidigare nämnt ett prova-på-abonnemang hos Storytel, så då får jag ju passa på att lyssna allt vad jag orkar. :)
I helgen blev det alltså "Herr Arnes penningar" av Selma Lagerlöf. Skriven 1904 och baserad på en verklig händelse från 1586. 


Uppläsare: Sofie Ekström
Tid: 2 tim och 32 min

Herr Arnes penningar är ett ödesdrama om girighet, ond bråd död och gengångare. Det hela utspelar sig på västkusten under 1500 talet. Tre legoknektar rymmer från fängelset. Snart kommer de till Solberga prästgård, där den förmögne herr Arne bor. Brutalt och hänsynslöst mördar de alla män, kvinnor och barn allt för att inte lämna några vittnen. En fattig ung kvinna, Elsalill, överlever och kan berätta för alla vad som hänt. Hon brinner av hat och vill hämnas sin systers död. Snart kommer systern tillbaka som spöke, och vägleder Elsalill till mördarna. Och den gruvliga hämnden låter inte vänta på sig...

Jag hittade denna sida på nätet, när jag sökte upplysningar om denna verkliga händelse.

(Ett forum för slektsforskare - där man diskuterar dokumentationer av detta.)


Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf (1858-1940)
Svensk lärare och författare.
Selma Lagerlöf var en av sin tids mest lästa och älskade författare. Nils Holgerssons underbara resa, Gösta Berlings saga, Körkarlen och Jerusalem är bara några av hennes populära och lästa romaner. Tilldelades nobelpriset 1909.

Selma Lagerlöf har skrivit detta som en spökhistoria. Jag tycker den är rätt spännande. 
Historien utspelar sig i Marstrand och områder norr om Göteborg. 
Totalbetyg: 3 av 5 hjärtan.



1 kommentar:

  1. Så flink du er! I helgen har jeg vært skikkelig lat, så på fredag er det nok min tur til å vaske og ordne. Denne boken hørtes ut som en godbit, om enn ganske grøssende :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...