5 februari 2015

Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist

När jag såg att Storytel hade ljudboken Ro utan åror ville jag lyssna till den. I 2004 såg jag dokumentären om Ulla-Carin som fått nervsjukdomen ALS (Amyotrofisk lateralskleros), och den berörde mig på flera sätt. Jag såg filmen igen nu.


Uppläsare: Lena Endre
Tid: 3 timmar och 47 minuter

Om boken/ljudboken:
Samma dag som hon skulle fira sin 50-årsdag fick TV-journalisten Ulla-Carin sin diagnos. De problem hon haft med först sin högra hand, sen sitt ben och sen med allt fler muskler berodde på att hon drabbats av ALS. Det är den värsta av alla neurologiska sjukdomar. Den är obotlig och leder snabbt till döden. Den här boken är skriven under den korta sjukdomstiden. Ulla-Carin skildrar sina upplevelser ställd ansikte mot ansikte med döden. Men det är också en bok om kärlek och en djup förbundenhet med allt levande.

Här kan du provlyssna på ljudboken hos Storytel.
Här hittar du dokumentären "Min kamp mot tiden" från SVTs arkiv.

Ulla-Carin Lindquist (1953 - 2004)
Journalist vid Sveriges Radio och nyhetsuppläsare i SVT2.
Hon dog samma kväll som dokumentären "Min kamp mot tiden" sändes i tv.

Min åsikt:
Både filmen och ljudboken berör djupt. Vilken ressursstark kvinna hon är i allt elände. Tänk att hamna i den situationen och veta att ens tid är mycket kort! Att befinna sig mitt i livet, småbarnsförälder och med många järn i elden. En oerhört gripande, sorglig och varmt personlig berättelse. Fakta om sjukdomen förklarar vad och hur, men inte varför.
Lena Endres röst passar bra. Men jag undrar om hon fick pausa några gånger, för det är starka saker att läsa högt. Kleenex-varning! 
Totalbetyg: 4 stora hjärtan av 5.



4 kommentarer:

  1. Må lagre på leselista til studiet er over..

    Ha vakker helg :-)

    SvaraRadera
  2. Kanskje eg skal lese denne boka.
    Den sjukdomen er forferdeleg, og slår til heilt vilkårlig.
    Takk for tips.

    God helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  3. Kanskje eg skal lese denne boka.
    Den sjukdomen er forferdeleg, og slår til heilt vilkårlig.
    Takk for tips.

    God helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst den men har hört att den ska vara bra. Det är verkligen en tragisk sjukdom. Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...