11 januari 2015

En smakebit på søndag - "Fiskar ändrar riktning i kallt vatten"

Jag har precis börjat läsa denna pocket, som jag vann i en utlottning hos Jenniesboklista.com i höstas. Det är författarens debutbok.
Originaltitel: Le froid modifie la trajectoire des poissons (2007)
Engelsk titel: Fish change direction in cold weather
Svensk titel: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten (2013)
Förlag: Sekwa
Sidor: 263

Bak på boken står följande:
Den 4 januari 1998 får en elvaårig pojke veta att hans föräldrar tänker skiljas och ber desperat om hjälp från ovan. Den 5 januari 1998 drar den värsta isstorm som Quebec någonsin upplevt in över landet. I naturkatastrofens spår formas nya vänskapsband, och solidaritet och medmänsklighet börjar spira.
Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är en roman fylld av hopp och värme - under några centimeter is.

Smakbit från sidan 53:
I vanliga fall är det när jag gör mig illa, eller när någon kompis slår mig, som jag gråter. Nu kom det inifrån. Det gör mycket ondare. Det visste jag inte.

Pierre Szalowski (1959)
Född i Paris, Frankrike men bor i Montrèal, Kanada.
Han har bland annat arbetat med reklam och pedagogiska dataspel, varit pressfotograf, journalist, chefredaktör och formgivare. Just nu är han tv- och filmmanusförfattare.

Vill du läsa flera smakbitar, och få boktips? Klicka på loggan under.
Idag är Astrid Terese vikarie för Mari.

Uppdatering:
Nu har jag läst klart boken, och det är en varm berättelse om vad som händer med en grupp människor (grannar) under en isstorm. Allvar blandat med humor och en uns magi. Fördomar som smälter, om fiskar och även människor som ändrar riktning när det blir kallt. 
Totalbetyg: 4 små hjärtan av 5.


11 kommentarer:

  1. Dette høres ut som en bok jeg kunne lese. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Haft intresse av att läsa denna, så tack för påminnelse o smakbit! Ha en fortsatt fin söndagskväll. :)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar den! Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  4. Den har jag läst och tyckte jättemycket om den! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Spennande!
    Har brukt helga på å lese "Sarahs nøkkel".
    Det var sterk lesing, takk!

    Fin ny veke til deg!

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte inte om den här, men verkar vara ganska ensam om det. Hoppas att du är av "den andra sorten" :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  8. Den här tyckte jag mycket om när jag läste den. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  9. Denna är jag faktiskt lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. Hei. da har jeg trekt vinnerene av min kalender
    Du ble ikke trekt ut. Men jeg vil likevel sende deg en liten
    gave siden det var du som la igjen aller mest kommentarer
    i min kalender. Takk skal du ha for det.
    Send meg adr din på min mail: astomanders_55@hotmail.com
    Ha en herlig dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så koselig da! Sender deg en mail. :)

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...