20 januari 2015

Rester från söndagsfika

I söndags blev det nybakat till kaffet/teet. Två sorter godsaker som var enkla och relativt snabba. Dumlekakor och kaffebullar med bakpulver. (Dom påminde lite om scones.)

Blått och vitt i köket.

Hittade en informativ och underhållande sida på engelska om ordet `fika`, och andra svenska traditioner om mat. Titta här!
Dumlekakor i aluminiumformar.

Dumlekakor - ingredienser till 24 st.:
1 dl socker
200 gram margarin eller smör
3 dl vetemjöl
1 tesked bakpulver
12 eller 24 st. dumlekolor
24 st. noblesse (lövtunn choklad)

Rör ihop socker, smör, vetemjöl och bakpulver till en deg.
Ställ degen i kylskåpet i 20-30 minuter. Rulla degen till 24 små kulor, som du sedan lägger i folieformar och tryck ner 1/2 eller en hel dumlekola i varje.
Grädda formarna på plåt mitt i ugnen i 200 grader i 10-12 minuter.
Lägg 1 platta vanlig Noblesse på varje kaka direkt när dom kommer ut ugnen.
När kakorna har svalnat skall de in i kylskåpet igen så chokladen stelnar.
(Låt dom stå framma lite innan man äter dom, annars kan kolan vara lite hård.)

Jag har hittat olika recept på nätet, och gjorde en egen variant. Jag hade i bakpulver, inte alla recept hade det. Sedan delade jag kolorna og hade 2 halvor i varje kaka. Jag fick 20 stycken, men nästa gång skall jag göra mindre kulor av degen.
Detta är nästan som godis!

Kaffebullar - kallas också för hastbullar.

Kaffebullar - ingredienser till 20 st.:
5 dl vetemjöl
2  1/2 tesked bakpulver
1 dl socker
3/4 tesked malen kardemumma
100 gram margarin eller smör
1 ägg
2 dl mjölk
Pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker
hackad sötmandel

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och malen kardemumma.
Finfördela matfettet i mjölblandningen. 
Tillsätt ägget och mjölken. Arbeta raskt ihop degen.
Klicka ut den i pappersformar. (Bullformar)
Pensla med uppvispat ägg. Strö på pärlsocker och mandel.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca. 10 minuter.

Detta receptet finns i boken Sju sorters kakor.
Jag hade inte mandel hemma just nu, så det blev bullar utan. Men dom blev goda ändå. Smakar som bäst nygräddade!
Ha en trevlig dag! :)






2 kommentarer:

  1. Nam, det ser godt ut !
    Takk for oppskrifter og tips. Og fine bilde !
    Kanksje eg prøver.

    Fin tysdag frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  2. Å så godt da, nybakt til kaffen er en innertier.
    Jeg har tenkt å få bakt litt å få i fryseren denne uken så takk for oppskrifter, det er alltid moro å prøve noe nytt.

    God kveld til deg.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...