25 januari 2015

En smakebit på søndag - Maeve Binchy

Denna vintersöndag är det ny utmaning hos Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten, där man skall ge en smakbit från aktuell bok. Jag läser nu Maeve Binchy sin sista bok, Vinter i drömhuset. Den har jag fått av mina svärföräldrar.
Bilden är googlad.
Originaltitel: A week in winter
Förlag: Norstedts
Sidor: 334

Bak på boken står följande:
De tre systrarna Sheedy har bott i Stone House i Stoneybridge på Irlands västkust så länge som någon kan minnas. Huset håller helt på att förfalla när den driftiga Chicky Starr återvänder från USA och köper det av systrarna för sina amerikapengar.
Chickys dröm är att förvandla Stone House till ett hotell där hon ska erbjuda stressade storstadsbor vila och rekreation, goda middagar vid det stora matsalsbordet och ett avspänt sätt att umgås.
Drömmen blir verklighet och gästerna börjar anlända: sjuksköterskan Winnie som tvingas tillbringa en vecka med sin dominanta svärmor, den amerikanske skådisen John som missat flyget tillbaka till USA, läkarna Henry och Nicola som bär på en hemlighet och svenske Anders som vill lära sig mer om den Irländska folkmusiken.

Vinter i drömhuset blev Maeve Binchys sista roman, belönad med Irish Book Award. Den bär Maeves speciella kännemärke: värme, humor och romanfigurer värda att tycka om.

Smakbit från sidan 23:
Under vintern hade två av de gamla Sheedysystrarna ryckts bort i lunginflammation. Man kallade sjukdomen Åldringens vän, eftersom livet slutade fridfullt för dem som hade svårt att andas.
Miss Queenie Sheedy var fortfarande kvar, hon var förstås lite konstig och levde i sin egen lilla värld. Stone House höll formligen på att rasa ihop omkring henne. Det sades att hon knappt tycktes ha råd att betala sina räkningar. Alla trodde att hon skulle tvingas sälja det stora huset på klippan.


Maeve Binchy (1940 - 2012)
Irländsk författare.


Här hittar du flera smakbitar och bokbloggar.

Trevlig söndag! Vad läser du just nu?

Uppdatering: Nu glömde jag nästan att skriva en kort sammanfattning vad jag tyckte om boken. Detta är en supertrevlig feelgood roman, i bästa Binchy-stil. Emellan annat är det skönt att läsa sådana böcker. Man sveps med i berättelsen, och känner med personerna. Det är tryggt att läsa, man vet att det kommer gå bra i slutet. Ren underhållning alltså. Jag gillar det.
Totalbetyg: 5 av 5 hjärtan.


20 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Maeve Binchy, men jag vet att det fanns ett par böcker av henne i bokbytarhyllan på jobbet. Det låter inte riktigt som något för mig, men kanske provar jag någon gång.

    SvaraRadera
  2. Den vill jag naturligtvis läsa. Tycker mycket om hennes böcker o denna blev ju alltså hennes sista. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Har aldrig läst något av henne.

    SvaraRadera
  4. Flott smakebit.
    Burde lese Rettleiingspensum.. Akk ja!

    Vakker søndag til deg!

    SvaraRadera
  5. Det hørtes ut som en virkelig fin bok. Den fikk jeg lyst til å lese! Ønsker deg en flott søndag!

    SvaraRadera
  6. Har böcker av henne i bokhyllan. Kanske får börja läsa de =)
    Tackar för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Jag har med Binchy på listan till min Boktolva så förhoppningsvis kommer jag läsa en av hennes böcker i år. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Fin smakbit. Har läst flera böcker av Binchy och vill läsa fler. Hon skrev så fint.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Binchy har jag läst någon bok av och gillat, vore kanske på tiden att läsa fler. ;)

    SvaraRadera
  10. Jag tror jag har läst något av Binchy för länge sen. Det kanske skulle vara dags att prova på igen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Takk for smakebiten. Dette kan være en bok for meg :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Låter som en mysig bok.

    SvaraRadera
  13. Har inte läst något av henne sen tidigare, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  15. Takk for tips og smakebit. Skal lese meir om den. Ønskjer deg ein fin kveld :-)

    SvaraRadera
  16. Maeve Binchi har jag inte läst något av. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  17. det är länge sedan jag läste något av Binchy! kanske dags igen? tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  18. Den skulle jag läst i vår bokcirkeln men hann inte med det, jag får väl köpa boken i pocket.

    SvaraRadera
  19. Låter som en mysig historia :)

    SvaraRadera
  20. Tack för den smakbiten! Får hålla utkik efter boken framöver/ Titti

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...