25 januari 2012

"Stenhimlen" av Karin Brunk Holmqvist

Under julgranen låg blant annat denna bok. Det är länge sedan jag läste en bok av en svensk författare, så det var verkligen på tiden. Jag har inte läst något innan av Karin Brunk Holmqvist - en av Sveriges populäraste författare. (Läs mer om författaren - klicka på namnet ovan.)
Bilden är googlad.

"Hemmadottern Erna är 34 år och okysst. Hon är klipsk, konstnärligt begåvad och har ett hjärta av guld. Hennes stränga pappa underlättar inte direkt livet för Erna och hennes mamma, men när de små kustsamhällena på Österlen invaderas av konstnärer och andra sommarboende njuter Erna.

På auktionen efter framlidne rektor Egon Påhlsson ropar Erna in en årsbok från hembygdsföreningen, och träffar Börje som flyttat till Österlen från Stockholm för att arbeta som keramiker. Trots sin stränga far och ängsliga mor tar Erna mod till sig och ger sig in i sitt livs största äventyr."

"Stenhimlen" är en lättläst och snabbläst bok. (217 sidor.) Historien är lite tragikomisk om udda och enkla människor som lever enkla liv. Men denna enkelheten skildras på ett varmt och personligt sätt. En historia om hopp, annorlundahet, att våga, framtidstro, moral, familjerelationer och kärlek...
Härliga Österlen skildras så som Österlen är på sommaren. Pittoreska småorter med sina invånare - och sommargäster.
Man blir berörd på något sätt av denna berättelse - i all sin vardaglighet. En läsvärd bok! (Kan man hoppas på en uppföljare? Den slutade lite snabbt.)

Jo, jag kommer nog att läsa flera böcker av denna författare.

Betyg: 3 (stora) av 5 hjärtan.

Har du läst något av Karin Brunk Holmqvist?

1 kommentar:

  1. Jag har lagt ner alldeles för lite tid på läsning sista tiden, ska försöka ändra på det. Det finns en Liebster Blog Award från mig till dig på min sida. Såg att du redan fått en såklart.

    Kram
    A

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...