27 mars 2015

Två ljudnoveller


Idag har jag lyssnat till två romantiska ljudnoveller av två svenska författare, via Storytel.

Titel: Skogsnävan
Författare: Karin Brunk Holmqvist
Uppläsare: Louise Raeder
Utgiven: 2012
Tid: 24 minuter

Om novellen:
De är lite nervösa inför sonens midsommarbesök. Han kommer ner från Stockholm med nya flickvännen. Hon är tydligen psykolog, men hon ska minsann inte komma och tro att hon får rota i deras hjärnor...

En varm och trevlig novell om fördomar, svärföräldrar/svärdotter, relationer och traditioner. Vanliga människors tankar och tycke. En gullig och romantisk historia, som kanske saknar det där lilla extra. Men jag gillar det.
Totalbetyg: 4 av 5 hjärtan.



Titel: De blå skorna
Författare: Linda Olsson
Uppläsare: Linda Olsson
Utgiven: 2012
Tid: 48 minuter

Om novellen:
Det är så att min far gick bort nyligen. Och skorna var en del av det han lämnade efter sig. Och jag har som sagt aldrig sett dem förr. Det är ett par ljusblå mockaskor. Damskor. Storlek 36. Aldrig använda. Jag begriper inte var min far fått tag på dem. Eller vad han tänkt sig att jag skulle göra med dem.

En förutsägbar novell men ändå inte... Slutet är lite överraskande och inte så trovärdig, men historien är romantisk. Jag är kluven - gillar eller inte... Plus för parisiska miljöer. (Se omslaget med Eiffeltornen och de blå skorna.)
Totalbetyg: 3 av 5 hjärtan.


Jag kommer nog att lyssna på flera noveller framöver. En smart och trevlig verklighetsflykt för en liten stund. Eller om man skall göra någon hussyssla som är lite tråkig. ;-)
Har du en novell att rekommendera? Spännande eller hjärtevarm.
Ha en bra fredagskväll!


2 kommentarer:

  1. Bra tips där...tack!
    Önskar dig nu en skön helg!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Tusen takk for den koselige kommentaren på den nye bokbobla :) Disse to novellene har jeg ikke hørt om før, men de virker utrolig fine. Lurt å høre dem på lydbok :) God helg, klem fra Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...