18 mars 2015

X-faktor blomster - svart/grønn

Sjette og siste runde i fotokonkurransen hos Moseplassen. Det har vært en stor glede å dykke ned i arkivet og svømme rundt blandt herlige sommerblomster og minner, og veldig inspirerende å titte inn hos andre bloggere.
Hacquetia epipactis (Gullflocka på svensk)
(Klikk på bildene så blir de større.)

Den utvalgte kandidaten denne gang, er hagens mest grønne. Gullflocka. Den har vært vist fram på bloggen før. De limegrønne blomstene gjør at den nesten er usynlig. Den trives bra sammen med andre vårblomster, som disse Russeblåstjernene/Scillorna. 
Denne fikk jeg for noen år siden, sammen med mange andre planter og blomster, fra en venninne til svigermor. De skulle grave og bygge i en gammel hage. De fikk gjerne flytte til vår hage.
Grønn vårglede
Jeg synes den er veldig søt og spesiell, og hadde ikke sett den før jeg fikk den. En litt uvanlig staude som bare blir opp til 10 cm høy. Den liker halvskygge og porøs, veldrenert jord. Markdekkende - fin under busker og trær. Blomstrer i april-mai. En riktig maiblomst!

Klikk på logoen under, så finner du flere "særlinger" og unike skjønnheter, kan lese regler osv. Bli med!



14 kommentarer:

  1. Denne er så fin, og så grønn! Den heter Gulskjerm på norsk, og den må nok noteres til hagen min.
    Lykke til i konkurransen!

    :-)

    SvaraRadera
  2. Mycket vacker, och har inte sett den förut. Du skriver ryssblå det uttrycket har jag inte hört sen jag bodde i Finland, men du har rätt, färgen är ryssblå. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Lekkert! Mine har akkurat begynt å titte fem i bedene :-)) Lykke til!

    SvaraRadera
  4. Så flott og grønn! Denne har jeg ikke selv, hmmmmm!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  5. Så fin!
    Trur eg ikkje har grøne eller svarte blomstergleder verken i hagen eller arkivet :-)

    God natt!

    SvaraRadera
  6. Den er så fin, og en riktig mai-blomst! Jeg fikk tak i en i fjor og venter spent på om den kommer opp i år :-). Ha en fin dag og lykke til!

    SvaraRadera
  7. Så fin speciell och fin den är. Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Så fin, og passer godt sammen med de blå, ser jeg :)

    SvaraRadera
  9. Dette var ei fantastisk plante.
    Vakker og spesiell.

    Lukke til i konkurransen.

    SvaraRadera
  10. Dette var en ny plante for meg. Den var sannelig ikke dum. Skygge og godt drenert det kan jeg klare å levere.

    Lykke til

    SvaraRadera
  11. Hvor er den fin. Held og lykke i konkurrencen.

    SvaraRadera
  12. Denne har eg og, den er kjempesøt. Vet du om den har eit norsk namn? Flott bilde, og lykke til i konkurransen :-)

    SvaraRadera
  13. Ordentlig søt og sart sjarmør :-)
    Lykke til i X-faktor :-)

    SvaraRadera
  14. De er så fine! Jeg har begge sortene av disse i hagen, og liker de kjempegodt. Den grønnfargen på blomstene er bare så fin. Lykke til!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...